X
تبلیغات
وبسایت موسسه هنری هنر پارسیان

وبسایت موسسه هنری هنر پارسیان
سلسله موی دوست حلقه دام بلاست هر که در این حلقه نیست فارغ ازاین ماجراست 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

  • کاخ موزه ماکو
  • کاخ موزه ماکو در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان و در روستای باغچه جوق قرار دارد. در جوار این روستا بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو...

ادامه مطلب
[ چهارشنبه هفتم مرداد 1388 ] [ 15:25 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ چهارشنبه هفتم مرداد 1388 ] [ 15:19 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

 نوشته :  علي عبدلي

             آشنايي‌ من‌ با موسيقي‌ تالش‌ و آغاز دلبستگي‌ كاستي‌ ناپذيرم‌ به‌ آن‌، به‌ اوايل‌ دهه‌ 40 برمي‌گردد. به‌ زماني‌ كه‌ هر سال‌ همراه‌ عشاير تالش‌ ـ ايل‌ خوشابر ـ به‌ تابستانگاه‌ و زمستانگاه‌ كوچ‌مي‌كرديم‌ و بهار و تابستان‌ را در بازارچه‌ (شالرا) به‌ سر مي‌برديم‌ و در آنجا هر چند گاه‌ با شباناني‌روبرو مي‌شديم‌ كه‌ در فرصتهاي‌ مناسب‌، در پاسخ‌ به‌ خواهش‌ كاسبان‌ بازارچه‌ و يا از راه‌ رسيده‌اي‌متنفذ، ني‌ و ني‌لبكي‌ مي‌نواختند و دستاني‌ مي‌خواندند. در نواها و نغمه‌ هايي‌ كه‌ از دم‌ و پنجه‌آن‌ مردان‌ِ عجين‌ شده‌ با هوا و هيمنة‌ كوهستان‌ مي‌تراويد، نمي‌دانم‌ چه‌ جذبه‌ و رازي‌ وجودداشت‌ كه‌ تارهاي‌ وجودم‌ را مي‌لرزاند. چنان‌ كه‌ هنوز نتوانسته‌ام‌ از چنبره‌ تأثير آن‌ رهايي‌ يابم‌ وهنوز ذهني‌ سرشار از خاطرات‌ مهتابي‌ اش‌ دارم‌.


ادامه مطلب
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:29 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:25 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
استاد محمد گلبن نویسنده پر تلاشی که در بیش از نیم قرن پژوهش و تالیف پر برکت خود افزون برشصت کتاب از جمله : کتاب شناسی زبان و خط ( تهران- 1356- مرکز اسنادفرهنگی آسیا ) تقدیم جامعه علمی نموده است در تازه ترین نوشته خود به معرفی مختصر کتاب مهر و حکاکی در ایران پرداخته است این نوشته که در سایت خبر گزاری قرآنی ایران آمده است در اینجا نیز با سپاس از این استاد گرانمایه به رویت علاقه مندان می رسد


ادامه مطلب
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:15 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:12 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:10 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
1
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 19:0 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 18:59 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

الف.مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی: محمدمهدی روحانی مشهدی
تاریخ تولد: 7/4/1326
محل تولد: ایران-مشهد
شماره شناسنامه: 331
صادره از: مشهد
متأهل


ادامه مطلب
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 18:24 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
آثار خطاطی و خط ـ نقاشی شیرچی به نمایش در می آید


ادامه مطلب
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 18:20 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 18:14 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 18:9 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
پدر شعر نو (تولد علی اسفندیاری)(نیما یوشیج)

اشاره

تا حدود سال 1300 شمسی، شعر فارسی به راهی می‏رفت که تقلید و تکرار، بارزترین نشانه آن است. در آن زمان، شعر سنتی فارسی سال‏ها بود که نوآوری، مضامین تازه و سبک‏های نو را به کناری نهاده و به وادی پایان‏ناپذیر تقلید افتاده بود. پس از انقلاب مشروطه، اندک اندک سبک‏های جدید شعری به وجود آمد تا اینکه علی اسفندیاری معروف به نیما یوشیج، سبک تازه‏ای در شعر فارسی آفرید که به شعر نو فارسی، و نیما هم به پدر شعر نو فارسی شناخته شد.


ادامه مطلب
[ سه شنبه ششم مرداد 1388 ] [ 15:16 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ یکشنبه چهارم مرداد 1388 ] [ 20:34 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
[ یکشنبه چهارم مرداد 1388 ] [ 20:2 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

از آنجائیكه مراكز عمده تمدن ساسانی شهرهایی واقع در دشتهای ایران و دور از معادن سنگ بود است، گچبری های تمام رنگی با تكنیك قالبی به دیوار و سقف بناها الصاق می شد و كاربرد آن، بیشتر در دوره سلوكی و پارتی از طریق یونان و روم به ایران راه پیدا كرد و به مرور زمان خصوصیات شرقی خود را بازیافت . نقش مایه ها و طراحی های بكار رفته در گچبری ها به صورت نقوش گیاهی شامل گل و بته، پالمت، انار، انگور، طرح های هندسی و جانوری بشكل گراز، آهو، مرغابی و نقوش انسانی با موضوعات شكار، ضیافت، نقوش شاهانه و نقوش آیینی با تكنیك قالبی بوده است.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:46 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

 هنر نساجی نیز در این دوره به سایر هنرهای ایران افزوده شد زیرا راه ابریشم كه از اقصی نقاط خاورمیانه به چین منتهی می گشت، از ایران می گذشت و كشور ایران بین دو كشور تهیه كننده منسوجات یعنی چین و روم قرار داشت. ساسانیان این هنر را در ایران رواج دادند و بدنبال فتوحات خود در سوریه دسته ای از هنرمندان این رشته به ایران كوچ داده شد و در نواحی مختلف بخصوص در منطقه خوزستان و ایوان كرخه و گندی شاپور و شوش  مستقر گشتند.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:44 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

 هنر معماری و حجای دوره ساسانی گرچه از نظر ظرافت و زیبایی به پای حجاری بی نظیر هخامنشیان نمی رسد. ولی شاهان ساسانی بیش از همه اسلاف خود سنتهای نقوش برجسته روی سنگ را حفظ كرده و متجاوز از سی نقش برجسته در صخره ها و كوهپایه های فلات ایران بویژه در فارس از خود به جای گذاشتند. این نقوش سیرتحول و تكامل هنر دوره ساسانی را در طی چهار قرن نمایان ساخته و عظمت نقوش برجسته دوران هخامنشی را به نحو تحسین آمیزی حفظ كرده است


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:39 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

منابع مكتوب در مورد هنر موازئیك سازی بیش از یافته های باستان شناسی است بر اساس پژوهش های باستان شناسی و متون تاریخی محوطه های طاق كسرا، تیسفون دارای تزیینات موازئیك كاری بود كه متاسفانه از میان رفته است.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:35 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

هنر فلزكاری در زمان ساسانیان به اوج شكوفایی خود رسید و از مرزهای امپراتوری فراتر رفت. یكی از فلزات بسیار رایج نقره بود. از طلا برای زراندود كردن ظروف نقره ای و روكش بعضی از اشیا استفاده می شد. ظروف نقره منسوب به ساسانیان در آسیای مركزی، شمال دریای مازندران در كوههای آرال، اوكراین و قفقاز كشف شد كه بیشترین آنها در موزه ارمیتاژ و برخی از موزه های اروپا و آمریكا نگهداری می شوند. این اشیا جهت هدیه یا معاملات پایاپای با كالاهای محلی و تجارت به مناطق شمالی راه یافته است.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:33 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

هنر شیشه گری در دوران تاریخی احتمالا" از منطقه مدیترانه كه كارگاههای اسكندر و سوریه در آن فعال بودند وارد ایران گردید و ایران هم بنوبه خود آنرا به شرق دور صادر كرده است. در آغاز سال 1958 م. (1337 هـ .ش.) تعدادی قبور مربوط به دوران پارت و ساسانی در گیلان و حوالی آن كشف گردید كه مقادیر زیادی اشیا و شیشه ها در بین آنها كشف شد. بسیاری از این اشیا توسط حفاران غیر مجاز از زیر خاك بیرون آورده شده بود و امكان تشخیص ظروف پارت و ساسانی بسیار مشكل بود. این اشیا شامل كارهای بومی یعنی ساخت فلات ایران و كارهای شیشه ای كه در سوریه در منطقه سواحل مدیترانه شرقی ساخته شده و به ایران وارد شده بود.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:30 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
 

با توجه به شواهد ارایه شده توسط باستان‌شناسان بشر، به یادگار گذارنده نشانه‌هایی از هستی خویش با دیرینگی بسیار است. تا سال 1995 میلادی (1374 خورشیدی)، تصور می‌شد كه قدیمی‌ترین اثر بر جای مانده از انسان قدمتی در حدود سه میلیون و پانصد هزار سال دارد، اما با یافته شدن فسیل قسمت‌هایی از استخوان‌بندی بدن انسان (آرواره پایین و قطعاتی از آرواره بالا) در منطقه آرامیس (Aramis) در كشور اتیوپی، این باور از میان رفته و محققان قدمت كهن‌ترین اثر به دست آمده از انسان را در حدود چهار میلیون و دویست هزار سال تعیین كردند. انسان‌شناسان این فسیل را انسان نمای آنامنسی (Anamensi Austraiopithecus) خواندند.
اطلاعات ما درباره دوران پارینه سنگی ایران به علت محدود بودن بررسی‌ها و كاوش‌ها و همچنین فقدان مطالعات آنقدر كم است كه نمی‌توان به آنها استناد كرد. اما مداركی در اختیار داریم كه نشان می‌دهد از حدود دویست هزار تا صد هزار سال پیش در ایران انسان حضور داشته است. بررسی‌هایی كه تا امروز در چهار منطقه از ایران انجام گرفته است نشان‌دهنده كهن‌ترین آثار به دست آمده از حضور انسان در ایران استكه شامل مناطق زیر است.

 


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:22 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
پيكره سازي و نقش برجسته :
مي دانيم كه نقاشي در صفحه فقط با دو بعد مطرح مي شود. و هنري است دو بعدي ، اما پيكره سازي هنري است سه بعدي داراي حجم به همين دليل دست هنرمند در اين رشته براي نشان دادن حالتهاي قابل لمس باز تر است . اين نكته در مورد آثار سه بعدي ديگر مثل نقش برجسته كاري ، مهرها ، كنده كاري هاي روي ديوارها (كتيبه) و حتي سكه ها نيز صادق است . بنابر اين تمام آثار سه بعدي را مي توانيم در اين رشته بگنجانيم ، عالي ترين و قديمي ترين نمونه اي كه در اين زمينه بدست آمده دسته ي چاقويي از استخوان است كه از سيلك كاشان بدست آمده و مردي را نشان مي دهد كه لنگي در بردارد و كمربندي به كمرش بسته است .
تعدادي مهر هم از همين منطقه بدست آمده كه شباهت تصويري زيادي با تصاويري كه از شوش در دست داريم دارد . اين نشانگر نوعي رابطه ميان سيلك و شوش مي باشد.
آثار بعدي متعلق به عيلاميان است كه در شوش به دست آمده است . دولت عيلام تا حد زيادي مديون تمدن بين النهرين بوده است ، بنا براين شباهت هاي فراواني در آثار عيلاميان و مردم بين النهرين وجود دارد ، از حفاريهاي شوش و هفت تپه تعدادي پيكره و لوحه بدست آمده كه نشانگر هنر پيكره سازي در ميان عيلاميان است . مقايسه ميان آثار تمدنهاي عيلام و بين النهرين شباهت ها را روشن تر مي سازد . بطور مثال مجسمه هايي كه از شوش بدست آمده اند نشانگر خصوصيات فرهنگي مردم عيلامند . مثل شكل پوشاك ، زيور آلات و حتي زندگي آنها .

ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:17 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

آنكه از ما بالاتر است ما را بدبخت مي داند ، آن كه از ما پائين تر است ما را خوشبخت تصور مي كند ، اما هر دو در اشتباهند ، زيرا ما گاهي خوشبختيم و غالبا بدبخت : بدبختي ما در آن ايامي است كه به نقايص زندگي خود توجه داريم و خوشبختي ما در لحظات كوتاهي است كه به نعمتهاي زندگي خود نظر مي اندازيم.

[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 20:8 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]

خلاصه سخنرانی ناصر فکوهی در دانشگاه هنر اصفهان.

روز چهارشنبه 7 آذر ماه 1386 به دنبال هم اندیشی انسان شاسی هنر در تهران، برنامه سخنرانی های دیگری در معاونت پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان در این شهر برگزار شد که در طی آن خانم ها دکتر مونیک ژودی بالینی و دکتر میشل کوکه به ترتیب درباره انسان شناسی هنر اقیانوسیه و آفریقا، اقای دکتر احمد آکوچکیان درباره گفتمان دین شناختی هنر و دکتر ناصر فکوهی درباره انسان شناسی هنر در ایران سخنرانی کردند. در زیر خلاصه ای از  سخنان  ناصر فکوهی  ارانه می شود و در آینده نزدیک سایر سخنرانی های این برنامه و همچنین سخنرانی های هم اندیشی تهران در همین پایگاه  منتشر می شوند.


ادامه مطلب
[ شنبه سوم مرداد 1388 ] [ 19:55 ] [ مدیریت هنر پارسیان ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الر حیم
هنر ایران زمین همیشه در تمام جای جای این کره خاکی زبانزد عوام بوده ونام ایران ومردمش در این رابطه به نیکی یاد می شده ولی متاسفانه چه در داخل وچه در خارج از کشور ما عده بی شماری نتوانسته اندکه این هنر های گرانبها را ببینندویا حتی اطلاعات هر چند اندک د ر مورد آن داشته باشند واین بسیار ناراحت کننده و درد ناک میباشد.
لذا ما بر آن شدیم که با ساخت یک وبلاگ ترجیعا فقط برای هنر های مختلف ایران زمین وهمچنین بعضی خبر های مهم در این رابطه برای تمام دوستانی که قلبشان برای ایران عزیز می تپد وخواهان آشنایی با این هنر هاهستند را یاری کنیم امید آنکه روزی نام ایران بر بلندای این کره خاکی در تمامی زمینه ها بدرخشدوآرزوی هر انسانی این باشد که روزی از عمر خود را در این سرزمین هنرخیز بگذراند.
از تمامی دوستانی که مطالبی در این زمینه را دارنددر صورت صلاح دیدشان دعوت به همکاری می شود.
*برداشت تمامی مطالب با ذکر منبع نشان شخصیت والای شماست*
سپاسگزارم * * * مدیریت وبسایت
برچسب‌ها وب